اسپانیا و فستیوال گاوبازی

اسم اسپانیا که می آید هر کسی به یاد گاوبازی و پارچه قرمزی می افتد که در دست گاوبازان تکان می خورد. در سالهای گذشته در پایان مراسم گاو با پرتاب نیزه کشته  میشد اما فعالین حقوق حیوانات در سالهای اخیر توانستند جلوی کشتن این حیوان را در سالهای اخیر بگیرند.

فستیوال سن‌فرمین به اسپانیایی(Sanfermines)، در شهر پامپلونا در ایالت نابارای اسپانیا یکی از پر طرف دار ترین فستیوال های اسپانیاست که هر ساله از ۶ ژوئیه تا نیمه‌شب ۱۴ ژوئیه  برگزار می شود. و گاوهای خشمگین در کوچه پس کوچه های شهر دیده می شوند و شهر پر از جمب و جوش می شود.

مراسم ساعت ۱۲ ظهر ششم ژوئیه از جلوی شهرداری با جمعیتی انبوه شروع می شود و مردم فریاد زنده باد سن فرمین سر می دهند ، فشفشه ای به آسمان پرت می شود. همه حاضران دستمال گردن قرمز با خود دارند.تندیس سن فرمین در شهر گردانده می شود، تندیس های خاصی که هر یک معمنی هاصی می دهد ار قاره ها گرفته تا پادشاه یا حتی دزدان دریایی گرد شهر به گردش در می آید.

مهم ترین قسمت این مراسم “انسیررو” (Encierro) یا راندن ۶ گاو تا استادیوم شهر است . در مسیر بردن این گاوات به استادیوم و با افزایش جمعیت در سالهای اخیرتعداد زیادی زیر دست و پای گاوها می مانند و خبرساز می شوند.

گاوها پس از ورود به استادیوم به مدت ده ساعت در آن نگهداری می‌شوند تا شامگاهان مردم شاهد نبرد ماتادورها (قهرمانان گاوبازی) با گاوها شوند.

در گذشته به علت تنگ و باریک بودن کوچه‌ها و عدم امکان عبور گاری، دامداران مجبور بودند گاوها را در مسیری کوتاه به سوی استادیوم برانند. به مرور زمان جوانان برای نشان دادن جرات خود با سروصدا شروع به دویدن در مقابل گاوها کردند. آن‌هایی که در جلوی گاوها می‌دوند بطور سنتی پیراهن و شلوار سفید می‌پوشند و یک دستمال گردن قرمز به دور گردن دارند.

یکی دیگر از بخش‌های مهم فستیوال سنت “لاس پنیاس” (Las penas) است. “لاس پنیاس” یا “پاتوق” به محافل دوستانه‌ای گفته می‌شود که به صورت سازماندهی شده برای ایجاد شادی با اجرای موزیک در طول  این فستیوال در مرکز شهر حضور دارند.

اما تاریخچه این گاوبازی به چه چیزی باز می گردد؟ کمت کسی این سوال را از خود پرسیده است . سن‌فرمین، نام یکی از مبلغین عیسی مسیح بود که به جرم «تبلیغ دین مسیحیت توسط رومیها گردن زده شد.عموم بر این باورند که تن بی سر وی به گاوی خشمگین متصل و در شهر کشیده‌شد تا تکه تکه شود. در این هنگام زنی از پامپلونا با لباس سفید به کمک او رفت و سعی کرد مانع از این کار شود. امروزه پوشیدن لباس‌های سفید و بستن دستمال قرمز به عنوان نماد همان حادثه تاریخی تلقی می‌شود.

فستیوال سن‌فرمین

فستیوال سن‌فرمین

فستیوال سن‌فرمین

عبور گاوها در خیابانها

جدال گاو و گاوباز

جدال گاو و گاوباز

این پست به کارتون اومد؟

برای ثبت امتیاز روی ستاره‌ها کلیک کنین

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیازها: 1

تا حالا امتیازی ثبت نشده. اولین باشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *